Macro ontwikkelingen

Wat zijn de nieuwste macro ontwikkelingen in content marketing?


Elke dag zijn er wel ontwikkelingen of veranderingen waar je als persoon en als bedrijf geen invloed op hebt. Uit deze nieuwe ontwikkelingen en veranderingen komen trends waar je als bedrijf op in kan spelen, deze ontwikkelingen heten macro ontwikkelingen. Aan de hand van deskresearch zal er informatie verkregen worden om de deelvraag: “Wat zijn de nieuwste ontwikkelingen in content marketing?” te beantwoorden. Er is gebruik gemaakt van meerdere verschillen bronnen die betrouwbaar en relevant zijn voor dit onderwerp om een betrouwbaar antwoord te krijgen op de deelvraag. Lees snel verder om hier meer over te lezen! 

  • Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
De macro-omgeving
In de Macro-omgeving wordt er gekeken naar factoren waar een bedrijf geen invloed op heeft maar wel op kan inspelen (Knoot, 2017). Het is als bedrijf heel belangrijk om de macro-omgeving in de gaten te houden want de nieuwe ontwikkelingen kunnen veel vertellen over de nieuwe trends die van toepassing zijn op je bedrijf. Voorbeelden van dit soort trend kunnen nieuwe wetten, regels, export-strategie of prijsveranderingen zijn waar jij als bedrijf op moet inspelen om te kunnen blijven bestaan. De DESTEP wordt vaak gebruikt om inzicht te krijgen in deze ontwikkelingen. De DESTEP staat voor: Demografische factoren, Economische factoren, Sociaal-maatschappelijke factoren, Technologische factoren, Ecologische factoren en Politiek-juridische factoren. Uit deze analyse komen kansen en bedreigingen naar voren die belangrijk zijn voor content marketing.


Demografisch
Bij demografische factoren draait het om meer informatie te verkrijgen over de kenmerken van de bevolking (Muilwijk, 2018). De belangrijkste demografische ontwikkelingen zijn de toenemende bevolkingsgroei en vergrijzing (beer, 2020). Zoals hiernaast is te zien zijn er veel inwoners in de AOW leeftijd. Volgens het Centraal Bureau Statistiek zal vanaf 2020 de helft van de volwassenen boven de 50 jaar zijn. De samenleving verandert, de groei van de ouderen neemt toe terwijl er steeds minder jongeren onder de 20 zijn. Dit komt omdat het aantal kindertal sterk gedaald is in tegenstelling tot vroeger. De toenemende bevolkingsgroei groeit voornamelijk door de toename van migratie (SBB trendrapporthandel, 2019). Hieruit komt naar voren dat de verwachtingen zijn dat er in 2030 27% van de bevolking een immigratie achtergrond hebben. 
Economisch
Economisch factoren helpen bij het verkrijgen van informatie over de economie. De focus zal nu liggen op wat Corona voor invloed heeft op de economie van Nederland. In het tweede kwartaal van dit jaar is het bruto binnenlands product al met 8.5% gedaald (CBS, 2020). De oorzaak van dit is voornamelijk door de daling van de aankopen van huishoudens. Dit komt doordat mensen minder buiten zijn, geen nieuwe producten nodig hebben of omdat ze het risico niet willen nemen met de verwachting dat er een crisis komt. In maart is het vertrouwen in de Nederlandse economie ook sterk gedaald, de dalende beurskoersen hebben hier voornamelijk aan bijgedragen (ING Economisch Bureau, 2020). Maar door middel van de verschillende steunpakketten van de Nederlandse overheid is het aantal bedrijven met faillissement gedaald ten opzichte van voorgaande jaren.

Sociaal-cultureel
De sociale-culturele factoren draaien om de cultuur en de leefgewoontes van de consument. De sociale-culturele ontwikkelingen veranderen vooral wanneer de demografische ontwikkelingen ook veranderen, dit komt omdat zij erg dicht met elkaar in verband staan. Bij de demografische ontwikkelingen viel er op dat er een bevolkingsgroei was maar ook een stijging van de vergrijzing. Wat heeft dit voor invloed op de sociaal-culturele leefomgeving. Er is gebleken dat er een stijging van 5% meer mensen boven de 12 jaar die toegang hebben tot het gebruik van internet, voornamelijk ouderen boven de 75 jaar hebben geen toegang (CBS, 2020). De meeste ouderen die geen toegang hebben tot het internet hebben geen interesse of hebben niet de kennis om toegang te krijgen, waarvan 11% bezorgd is over de privacy. Deze stijging heeft ook invloed op de rangorde waar Nederland staat tussen de andere Europese landen over het gebruik van internet (CBS, 2020). Nederland behoort tot de kopgroep van digitale vaardigheden samen met Finland, Denemarken en het Verenigd Koninkrijk. Communicatie en online informatie verkrijgen zijn de twee punten waar de Nederlandse bevolking goed mee overweg kan op het digitale vlak. Van de jongeren hebben meer dan 8 op de 10 jongeren boven gemiddelde digitale vaardigheden.   


Technologisch
Bij technologische factoren krijg je inzicht in de ontwikkelingen in de technologie die van toepassing zijn op je bedrijf. Als bedrijf is het belangrijk om mee te gaan met de nieuwe technologische ontwikkelingen zodat je voorop blijft lopen en je de concurrenten voor blijft. Social media is een van de belangrijkste kanalen op het internet waar de meeste ontwikkelingen zijn social selling is hier onderdeel van (Jacobs, 2020). Bij social selling speelt content marketing een grote rol, wat inhoudt dat een bedrijf reclame maakt op een social media kanaal en vanuit daar een product probeert te verkopen. Instagram en Facebook zijn de twee grootste online kanalen waar dit kan, consumenten komen door middel van deze kanalen in aanraking met nieuwe of bekende bedrijven. Daarnaast kopen consumenten tegenwoordig sneller online dan dat ze naar een offline winkel gaan om te kijken of er daar een product op voorraad is. 
Een tweede ontwikkeling is Multi-experience dit houdt in dat er meerdere vormen van interactie mogelijk zijn voor de consument (Smart Buildings, 2020). Domino’s pizza zou bijvoorbeeld een pizza kunnen laten bezorgen met een pizzatracker die gekoppeld is aan loudspeakers en de verwachtingen zijn dat in de toekomst de pizza zonder bezorger wordt bezorgd. Hier kan er gedacht worden aan zelfrijdend voertuigen of door middel van een drone.


Ecologisch
Met ecologische factoren krijg je meer inzicht in de duurzaamheid en de trends die daar op inspelen. Duurzaamheid is een van de belangrijkste en ook gelijk een van de bekendste trend binnen e-commerce (Pape, 2020). Met name de fashion branche is bezig om verandering te brengen in de duurzaamheid van de productie maar ook van de verzending van online verkopen. Door de toename van de online verkoop zijn er ook meer pakketjes die bezorgt moeten worden. Als oplossing hierop werken steeds meer bedrijven met fiets koeriers en elektrische voertuigen die de pakketjes bij de consument aflevert. Daarnaast gaan er steeds meer bedrijven werken met herbruikbare verpakkingen en pakketten zoals HelloFresh die met een terugsturende doos werkt. Europa heeft ook een contract gemaakt waarin ‘De Green Deal’ centraal staat. Hier draait het allemaal om de CO₂-impact die een land en bedrijf achterlaat. 
Politiek-juridisch
Politiek-juridische factoren draaien om de overheid en de nieuwe wetten en regels die zijn ontstaan. Sinds 25 mei 2018 is de Algemene verordening gegevensbescherming ingegaan, dit houdt in dat in heel Europa dezelfde privacywetgeving geldt (Rijksoverheid, 2018). De Wet bescherming persoonsgegevens geldt niet meer binnen Nederland. Deze wetten zorgen ervoor dat de persoonsgegevens van de consument extra beveiligd zijn, nu tijdens de Corona crisis zijn er uitzonderingen gemaakt maar blijft de privacy het belangrijkst.


Conclusie:
Hieruit is duidelijk gebleken dat de Demografische, Technologische en Ecologische macro factoren het belangrijkst en meest veranderende factoren zijn waar je als bedrijf goed op moet letten. Als bedrijf kan je namelijk vanuit de DESTEP de kansen en bedreigingen voor je bedrijf zien waardoor je hierop kan inspelen en de onderneming kan verdedigen ten opzichte van bepaalde ontwikkelingen. Als consultant zou ik de trends goed in de gaten houden en kijken of je bepaalde trends ziet aankomen en daarop kan inspelen. Hierdoor blijf je de concurrent voor en kan je de consument bieden naar wat zij vragen.


Kansen:
- Inspelen op de online ouderen
- Duidelijke content op het internet
- Ecologisch verantwoord zijn
- Vooruit werken met Multi-experience

Bedreigingen:
- Vergrijzing
- Veel transparantie door privacy wet
- Daling van de economie
- Strengere regels omtrent duurzaamheid
Bibliografie
beer, J. d. (2020, maart 27). De demografische toekomst van Nederland. Opgehaald van Nidi.nl: https://nidi.nl/demos/demografische-toekomst-van-nederland/
CBS. (2020, April 1). 453 duizend Nederlanders hadden in 2019 thuis geen internet. Opgehaald van CBS: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2020/14/453-duizend-nederlanders-hadden-in-2019-thuis-geen-internet
CBS. (2020, April 1). Nederlanders in Europese kopgroep digitale vaardigheden. Opgehaald van CBS: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2020/07/nederlanders-in-europese-kopgroep-digitale-vaardigheden
CBS. (2020, Oktober 1). Wat zijn de economische gevolgen van corona? Opgehaald van CBS: https://www.cbs.nl/nl-nl/dossier/cbs-cijfers-coronacrisis/wat-zijn-de-economische-gevolgen-van-corona-
ING Economisch Bureau. (2020, Juni 3). Nowcast: Corona en het effect op de economie. Opgehaald van ING: https://www.ing.nl/zakelijk/kennis-over-de-economie/onze-economie/de-nederlandse-economie/publicaties/nowcast-impact-van-coronavirus-op-de-economie.html
Jacobs, W. (2020, Maart 15). Wat is social selling en hoe pas je dat toe. Opgehaald van onlinemarketing.nl: https://onlinemarketing.nl/social-media/wat-is-social-selling/
Knoot, J. (2017, maart 13). Macro analyse. Opgehaald van Strategischmarketingplan.com: https://www.strategischmarketingplan.com/7-stappen/macro-analyse-destep/
MarketingScriptie. (2020, oktober 2). Wat is een DESTEP-analyse. Opgehaald van Marketingscriptie: https://www.marketingscriptie.nl/destep-analyse-maken/
Muilwijk, E. (2018, Augustus 15). DESTEP analyse. Opgehaald van intemarketing: https://www.intemarketing.nl/marketing/analyses/destep
Pape, M. (2020, Januari 8). De 5 trends voor duurzame e-commerce in 2020. Opgehaald van Thuiswinkel: https://www.thuiswinkel.org/nieuws/4284/de-5-trends-voor-duurzame-e-commerce-in-2020
Rijksoverheid. (2018, mei 25). Wetten. Opgehaald van AutoriteitPersoonsgegevens: https://www.autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/over-privacy/wetten
SBB trendrapporthandel. (2019, januari 1). Demografische ontwikkelingen. Opgehaald van Trendrapport.s-bb: https://trendrapport.s-bb.nl/handel/demografische-ontwikkelingen/
Smart Buildings. (2020, Maart 16). Technologietrends 2020. Opgehaald van Facto: https://www.facto.nl/smart-buildings/nieuws/2020/03/trends-technologie-2020-10110652?io_source=www.google.com&_ga=2.9380348.834091171.1601683155-1335871062.1601683155


Share by: