Conclusie, wat zou ik doen met de bovengenoemde informatie als consultant?
Hierboven is duidelijk gebleken wat de algemene definitie is van Customer Experience, namelijk de ervaring van de klant bij elk contactmoment met het bedrijf.
Als consultant die werkzaam is om de Customer Experience te verbeteren zal ik eerst kijken naar hoe het bedrijf er nu voor staat. Waar staat het bedrijf voor, wat willen ze uitstralen en wat doen wij nu om de klant zo’n goed mogelijke ervaring te geven. Aangezien de Customer Experience wel in verband staat met de Customer Journey wordt er onderzocht wat die is van de huidige klant. Welke stappen onderneemt een klant en wanneer heeft de klant een positieve ervaring en wanneer een negatieve. Vanuit hier kan er dan gekeken worden naar wat goed gaat en waar de verbeter punten liggen. In de artikelen die hierboven gebruikt zijn was er voornamelijk vermeld dat er was gebleken dat branding een belangrijk punt is waarmee je de Customer Experience kan verbeteren. Ik zou mij hier dus op focussen, dit houdt in dat er gekeken wordt naar het logo, de website, e-mail, LinkedIn en wat voor content je post op je website en op andere sociale media kanalen. Door middel van de verbeterde branding is de Customer Experience ook van de klant verbeterd. Dit komt omdat de uitstraling en de inhoud van het bedrijf beter past bij wat de klant wil en waar de klant naar opzoek is. Hiernaast kan er gekeken worden naar wat voor content er nu gedeeld wordt en welke er populair zijn en welke niet, dit kan gedaan worden door middel van Hootsuite. Hootsuite is een website die je inzicht geeft in welke sociale media kanalen er veel mensen bereiken, op welke dagen en tijden er veel mensen worden bereikt en door welke content dat dan gebeurt.
Het is dus belangrijk om eerst als bedrijf te weten waar je voor staat, wie je klant is en wat je klant verwacht van jou als bedrijf. Nadat je deze informatie hebt kan je de Customer Experience verbeteren van het bedrijf.
Bibliografie
Brouwer, B. (2020, Maart 2). Een strategie voor customer experience: welk gevoel geef jij je klant? Opgehaald van Frankwatching: https://www.frankwatching.com/archive/2020/03/02/cx-customer-experience-management/
Deery, M. (2018, November 21). 7 Ways to Use branding to create a better Customer Experience. Opgehaald van Mention: https://mention.com/en/blog/branding-customer-experience/
Edelman, D. C. (2019). Branding in the digital age. New Jersey: Alex MacLean.
Fredshaw, P. (2019, June 3). How to improve Customer Experience with content marketing. Opgehaald van Getfeedback: https://www.getfeedback.com/resources/cx/how-to-improve-customer-experience-with-content-marketing/
Kuiper, M. (2019, December 4). Is customer experience nog wel van deze tijd? Opgehaald van Marketingtribune: https://www.marketingtribune.nl/b2b/weblog/2019/12/is-customer-experience-nog-wel-van-deze-tijd/index.xml
Menninga, B. (2014, September 16). wat is customer experience. Opgehaald van marketingfacts: https://www.marketingfacts.nl/berichten/wat-is-customer-experience
Menninga, B. (2014, September 16). Wat is Customer Experience. Opgehaald van Marketingfacts: https://www.marketingfacts.nl/berichten/wat-is-customer-experience
Nienke Bloem, E. v. (2020). CX strategie. In De CX travel guide (pp. 1 - 136). Eburon business.
Schwager, C. M. (sd). Understanding Customer Experience. California: Harvard Business Review.
Wells, O. (2019, May 23). Customer Experience and the customer journey. Opgehaald van UpriseVCI: https://www.uprisevsi.co.uk/blog/customer-experience-and-the-customer-journey