Customer Experience verbeteren door middel van een SAP Software.
De ervaringen van een Customer Experience expert op B2B niveau in Australië.
In de blog over Customer Experience is door middel van deskresearch onderzoek gedaan naar wat Customer Experience betekent en hoe je het kan toepassen in een bedrijf. In deze blog zal er inzicht gegeven worden over de Customer Experience door middel van kwalitatief onderzoek. Als kwalitatief onderzoek is er een interview gehouden met een Customer Experience expert uit Australië, Martijn Brouwer.
Dit interview is gehouden met Martijn Brouwer een Customer Experience expert die vanuit Nederland naar Australië is verhuisd om een beter inzicht te krijgen over Customer Experience. Martijn heeft 6 jaar ervaring met Customer Experience bij een consultancy bedrijf op b2b niveau. Dit werk draait vooral om eerst inzicht te krijgen in wat voor bedrijf het is, waar ze voor staan en wat het doel is. Vanuit dat punt kan er gewerkt worden aan de verbeteringen die nodig zijn rondom de Customer Experience om het doel te behalen, voornamelijk door middel van SAP. SAP staat voor het krijgen van een betere data verwerking en informatie stroom van de klanten bij een bedrijf door middel van een software.
Door middel van dit interview wordt er een beter beeld gegeven over Customer Experience en welke mogelijkheden er allemaal zijn. Door deze blog en de vorige blog over Customer Experience te combineren kan er een betrouwbaar resultaat worden gepresenteerd. In de vorige blog is er voornamelijk gesproken over branding en content en vandaag zal de focus liggen op verbeteringen van CX door middel van SAP software. In deze blog komt er inzicht op de vragen: ‘Is het essentieel om Customer Experience te verbeteren in een bedrijf?’ en ‘Wat zijn veel gevraagde verbeteringen in bedrijven?’.
SAP & Customer Experience gecombineerd
SAP softwares zijn onderdeel van het verbeteren van de Customer Experience bij een bedrijf. Dit komt door middel van SAP software gebruik er een beter inzicht komt in de klanten informatie waardoor de CRM verbeterd wordt. Ook wel een verbetering van de klanten service en de supply chain management wat uiteindelijk lijdt dit tot een verbetering van de Customer Experience.
“CX wordt verbeterd doordat er een beter inzicht is in de klanten gegevens door middel van SAP”
quote van Brouwer
In de vorige blog is voornamelijk de definitie van Customer Experience besproken en wat dit voor waarde heeft voor je bedrijf. De focus in de vorige blog lag voornamelijk op het verbeteren van CX door middel van branding en het verbeteren van je logo, de website of inhoudelijke content. De definiete van Brouwer komt overeen alleen ligt de focus in het interview voornamelijk op het verbeteren van de CX door middel van het gebruik van SAP software. Door middel van de SAP software krijg je een beter inzicht in je klanten gegevens door data te verzamelen wat lijdt tot het verbeteren van de CX, ook wel de ervaring van de klant bij je bedrijf.
Het is heel essentieel dat een bedrijf om de zoveel tijd aandacht besteed aan de Customer Experience. Als bedrijf moet je namelijk continue bezig zijn met de veranderingen die in de wereld gaande zijn. Door verschillende veranderingen kan het zijn dat je als bedrijf niet meer bij je strategie en doelen past, of dat je met de nieuwe technieken achter loopt op je concurrenten. Hierdoor kan de klant een betere ervaring krijgen bij een concurrent waardoor zij zouden overstappen.
"Als bedrijf moet je continue bezig zijn met de veranderingen in de wereld" Quote van Brouwer
Wat zijn de verbeteringen die een bedrijf kan onder vinden na het verbeteren van de Customer Experience:
Nadat de Customer Experience is verbeterd door het logo, de branding, de Website of er een duidelijker inzicht is in wie de klant is en wat ze willen is de CX verbeterd. Als gevolg van deze verbetering kan de naamsbekendheid stijgen doordat het bedrijf beter te vinden is, het aansluit bij de doelgroep of omdat het bedrijf beter wordt onthouden doordat de uitstraling beter is. Ook kan de omzet stijgen nadat de CX verbeterd is, dit is omdat er meer klanten komen of dat de klanten alle stappen van het bedrijf volgen en uiteindelijk een aankoop doen.
"Een stijging van de naamsbekendheid of de omzet is een gevolg van een verbeterde CX"
Quote van Brouwe
Waar moet je als bedrijf goed op letten?
- Een bedrijf moet weten waar ze voor staan, wat is de missie en visie?
- Met welke strategie werken we nu, past hij nog bij onze doelen?
- Creëer een duidelijke strategie die makkelijk te implementeren is voor het personeel.
- Werk met een SAP de software die je inzicht geeft in de klantengegevens.
Conclusie
Er is een duidelijke overeenkomst tussen dit expert interview en de blog met desk research over Customer Experience. De branding, het logo, de website of de klantenanalyse zijn vier punten die duidelijk naar voren komen als we kijken naar wat de opties zijn om CX te verbeteren. SAP is een software die goed van pas kan komen als de klantenanalyse gedaan moet worden en je meer data gegevens wilt hebben. Uit het Expert interview is ook gekomen dat CRM, ook wel Customer Relationship Management, een goede toevoeging is om de CX te verbeteren. Hier zal in een van de aankomende bloggen dan ook meer over geschreven worden.